در حال بارگذاری ...
شنبه 30 فروردین 1404
nus.ac.ir

حضور دکتر مردانی در همایش مسئولین کانون های بسیج اساتید دانشگاه ملی مهارت سراسر کشور

رئیس سازمان بسیج اساتید در سومین اجلاسیه سراسری مسئولین کانون های بسیج اساتید دانشگاه ملی مهارت سراسر کشور در مورد نقش آفرینی اساتید بسیجی در کمک به نظام حکمرانی آموزش عالی سخن گفتند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ملی مهارت استان خراسان رضوی، سومین اجلاسیه سراسری مسئولین کانون های بسیج اساتید دانشگاه ملی مهارت سراسر کشور روزهای 21 و 22 آذرماه 1403 با محورهای دانش افزایی، توانمندسازی و هم اندیشی و انسجام بخشی مسئولین کانونها، نقش آفرینی اساتید بسیجی در جهاد تبیین و جهاد علم با رویکرد علم و فناوری، راهکارهای اجرایی نمودن احکام و برنامه توسعه هفتم در افزایش سهم آموزش های مهارتی در سالن همایش شهیدجمهور دانشکده شهید منتظری مشهد برگزار می گردد.
این مراسم با حضور و سخنرانی دکتر غلامرضا زمانی، رئیس دانشگاه ملی مهارت، دکتر محمدرضا جلیلی، رئیس بسیج اساتید دانشگاه ملی مهارت، دکتر سیدمولا خاتمی، رئیس واحد استانی خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین علیزاده موسوی، مسئول نهاد نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه ملی مهارت واحد استان خراسان رضوی، دکتر مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید، سردار زهرائی، رئیس قرارگاه سازندگی، سردار جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دکتر روشن، مشاور وزیر علوم، برگزار گردید.

دکتر مردانی در سخنان خود در این اجلاسیه با اشاره به شرایط حال حاضر و حوادث بزرگ جهان اسلام و غرب آسیا گفتند: لازم است تحلیل درستی از این مساله داشته باشیم و گره های ذهنی جوانان را در چهارچوب جهاد تبیین بگشاییم. حوادث اخیر سوریه بازتاب های متفاوتی در جامعه داشته که باید به آن پرداخت. آنچه موجب سقوط اسد شد حرکت برق آسای عناصر تروریست نبود بلکه این سقوط خیلی پیش از این در درون جامعه سوریه به خاطر فشار اقتصادی، فقر شدید و فساد حکومتی رخ داده بود. دولت های عربی کمک مالی به بشار اسد را به دوری از مقاومت و عدم حمایت از فلسطین و لبنان مشروط کرده بودند و این چرخش بشار اسد موجب از دست دادن حمایت جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت شد. برخی از جریانات و رسانه های معاند سعی می کنند پایان اسد را پایان مقاومت تعبیر کنند که قطعا چنین نخواهد بود.

رئیس سازمان بسیج اساتید ادامه دادند: رسالت ما این است که با تبیین واقعیت های میدانی در کنار علم آموزی و معرفت آموزی، بصیرت و آگاهی جوانان و دانشجویان را افزایش دهیم.

ایشان جهالت، عدم بصیرت و فقدان آگاهی را در ادوار تاریخ موجب آسیب پذیری جبهه اسلام دانستند و گفتند: یکی از برنامه های ما انسجام بخشی درونی و تامین معنویت، معرفت، بصیرت، توانمندسازی و دانش افزایی در حوزه دانشی، بینشی و مهارتی است که باید توسط اساتید بسیجی به سایر اساتید و در نهایت به دانشجویان انتقال یابد.

دکتر مردانی از دانشگاه ملی مهارت به عنوان بزرگترین دانشگاه مهارتی کشور که باید محور تربیت نیروهای کارآفرین باشد یاد کرده و اظهار داشتند: باید راه های اثرگذاری دانشگاه ملی مهارت در جهت حل مشکلات کشور احصا شود و چنانچه هریک از 188 واحد این دانشگاه تنها یک مساله از کشور را حل کنند، مسائل بزرگی در کشور حل خواهد شد.

ایشان با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری برای افزایش سهم آموزش های مهارتی در برنامه ششم و هفتم توسعه افزودند: لازم است عدم دستیابی به این هدف مورد ارزیابی تخصصی وکارشناسی قرار گیرد.

دکتر مردانی افزودند: جامعه ما و جوانان ما به کارکرد رشته های ملی مهارت آشنا نیستند و یکی از کارهایی که اساتید بسیجی باید انجام دهند معرفی دانشگاه ملی مهارت، رشته های موثر آن، و پیشرفت ها و دستاوردهای سال های اخیر آن است و با روزآمد کردن این رشته ها اثر آنها در جامعه بیشتر دیده خواهد شد. در برنامه هفتم توسعه مقرر شده است که 40 درصد آموزش دانشگاه ها مهارت محور شود و تحقق این مساله فضای کسب و کار را در جامعه تغییر خواهد داد و طبیعتا دانشگاه ملی مهارت باید در این حوزه پیشرو باشد و نیاز است که آموزش عالی کشور نیز به این دانشگاه توجه جدی داشته باشد. همچنین مجلس شورای اسلامی در پیش بینی های لازم  و اختصاص بودجه و نوسازی کارگاه ها و دستگاه ها تجدید نظر و به روز شود که اساتید بسیجی می توانند در مطالبه آن از مسئولین کشور تاثیر گذار باشند. حرکت و حل نیازهای کشور به صورت مساله محوری و تولید منافع در این زمینه از موضوعاتی دیگری است که باید مورد توجه بسیج اساتید باشد.

ایشان در پایان سخنان خود دانشگاه ملی مهارت را  به تشکیل قرارگاه مهارتی، تشکیل اندیشکده های مهارتی، ایجاد گروه های مساله محور مهارتی، راه اندازی کلینیک مهارتی، برگذاری اردوهای علم و پیشرفت با رویکرد مهارتی، برگزاری اردوهای جهادی مهارتی، مشاوره ها و خدمات مهارتی، برپایی دوره های آموزشی کوتاه مدت مهارتی در مناطق محروم که می تواند علاوه بر معرفی دانشگاه، طعم شیرین خدمت را به مردم بچشاند، توصیه کردند.