در حال بارگذاری ...
جمعه 30 شهریور 1403

سخنرانی سیدمولا خاتمی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی در سومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی در سومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه ای به توضیح اهداف طرح تاد پرداخت.

سیدمولا خاتمی در سومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی که سوم بهمن ماه 1402 در سالن همایش دانشکده فنی شهید منتظری برگزار شد، ضمن عرض خیر مقدم و تبریک اعیاد ماه رجب، گفتند: یکی از مهمترین موضوعات مطرح در سالهای اخیر، موضوع آموزش هدفمند و مهارت محور است. بحث اشتغال یکی از اصلی ترین کلید واژه های آموزش است. آموزش، مهارت و اشتغال سه جز لاینفک هستند. اشتغال، محوری است که آموزش لازم است حول آن بگردد. ایشان ادامه دادند آموزش با محوریت اشتغال ابتکاری بود که دانشگاه فنی و حرفه ای در طرحی با عنوان "طرح تاد" به انجام رساند. ایشان در سخنان خود اشاره کردند، جهت ارتقا بهره وری شغلی و شایستگی حرفه ای بهترین روش تلاش برای نزدیک کردن صنایع به عنوان ذینفعال آموزش به دانشجویان  و محیط های دانشگاهی است. سیدمولا خاتمی از اهداف طرح تاد مواردی چون تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنایع، بهره بردن از اساتید شاغل در صنایع، همکاری با صنایع در انجام بخشی از آموزش در دل صنعت و یا در کارگاه های آموزشی که به کمک صنایع در دانشگاه تجهیز می شوند، آمایش رشته های تحصیلی بر اساس نیازهای اشتغال شهرستان و همچنین تدوین سرفصل های کاربردی و هدفمند بر اساس نیازهای آموزشی اعلام شده از طرف صنایع را بر شمردند. رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی در توضیحات خود گفتند: این طرح در قالب سه الگو است که در یک مدل با بررسی نیاز های شغلی صنایع، فارغ التحصیلان دارای صلاحیت و شایستگی از طرف دانشگاه به صنعت معرفی می شوند و در روش دوم آموزش مبتنی بر شایستگی است و بر اساس نیاز اعلام شده صنایع انجام می شود و در روش سوم آموزش مبتنی بر سفارش یا بورسیه است که با انتخاب دانشجویان برتر صورت می گیرد و دانشجویان در حین تحصیل، اشتغال تخصصی خود را آغاز می کنند. ایشان با اشاره به پیشتاز بودن دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی برای آغاز بورسیه کردن دانشجویان گفتند: از ابتدای تابستان ارتباط گیری با صنایع از جانب دانشگاه آغاز شد و با بالغ بر 150 واحد صنعتی رای زنی و طرح موضوع صورت گرفت و با 70 واحد صنعتی تفاهم نامه هایی برای تامین 32000 نیروی کار ماهر در طی 5 سال منعقد خواهد شد.