در حال بارگذاری ...
جمعه 30 شهریور 1403

سخنرانی عرفان خسرویان، ریاست عالی دانشگاه فنی و حرفه ای در سومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال در دانشکده فنی و حرفه ای شهید منتظری

عرفان خسرویان، ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با حضور در سومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه ای که در سالن همایش دانشکده شهید منتظری برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداختند.

عرفان خسرویان، ریاست عالی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در سومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه ای کشور که سوم بهمن ماه 1402 در دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی برگزار شد با تبریک ایام ماه رجب و تقارن آن با این مراسم و خیر مقدم به صاحبین اصناف و صنعتگران، در سخنان خود مساله اشتغال در دنیا را جزو مسائل پیچیده کشورها دانست که با سرمایه گذاری در واحدهای صنعتی گره خورده و خاطرنشان کردند که دولت باید موانع قانونی و موانع تولید را از جلوی پای صنعتگران بردارد. ایشان افزودند با وجود تحریم های ظالمانه صنعتگران با مشقت بسیار و هزینه های بالای تولید، دستمزد و تامین مواد اولیه رو برو هستند و  گرانی حامل های انرژی و مسائل حقوقی و مالیاتی باعث افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات در واحدهای تولیدی می شود. ایشان در سخنان خود گفتند: یک رکن تولید، بحث تامین سرمایه انسانی است و در سند تحول دانشگاه فنی و حرفه ای در دولت سیزدهم برای تامین تکنسین ها و مهندسین حرفه ای برای صنعت کشور برنامه ریزی شده که نیاز به برنامه جامع بین دانشگاه و صنعت دارد. دانشجویی که وارد دانشگاه فنی و حرفه ای می شود باید آینده شغلی خود را پس از دو سال بداند. ایشان با اشاره به کمبود نیروی کار ماهر در بسیاری از شهرک های صنعتی و مهاجرت این نیرو ها بابت دستمزد بهتر یا تجربه فناوری بالاتر به کشورهای همسایه بر لزوم برنامه ریزی برای کنار هم قرارگرفتن دانشگاه و صنعت تاکید کردند و گفتند: "طرح تاد" در دانشگاه فنی و حرفه ای طراحی شده و صنعتگران باید دانشگاه فنی و حرفه ای را حامی خود بدانند. ایشان با توضیح پنج حوزه صنعت طراحی و ساخت و تولید پیشرفته، صنعت حمل و نقل و ارتباطات، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، صنعت مهندسی زیستی و زیست فناوری و صنعت انرژی و به ویژه انرژی های تجدید پذیر به عنوان پیشران اقتصاد دنیا پس از دوران کرونا  خاطرنشان کردند که در این حوزه ها نیاز به نیروی متخصص است که تربیت این نیروها در سند اصلاحات دانشگاه فنی و حرفه ای لحاظ شده است و قرار است رشته های مکمل این صنایع در دانشگاه فنی و حرفه ای فعال گردد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در پایان سخنان خود گفتند: "طرح تاد" شروع همکاری با صنعت است و امیدواریم به تناسب این برنامه بتوانیم برنامه آمایش درسی و اصلاح هرم هیات علمی، تجهیزات و آزمایشگاه ها را داشته باشیم.