در حال بارگذاری ...
جمعه 30 شهریور 1403

برگزاری سومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در دانشکده فنی و حرفه ای شهید منتظری مشهد

امضای قراردادهای همکاری طرح تاد بین دانشگاه فنی و حرفه ای و صاحبان صنایع استان خراسان رضوی در سومین کنسرسیوم مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه ای انجام شد.

سومین کنسرسیوم مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه ای کشور سوم بهمن 1402 و با حضور عرفان خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای و هیات همراه، سیدهادی طباطبائی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی، محمدامین بابایی، فرمانده قرارگاه اشتغال استان خراسان رضوی، هیات رئیسه و مسئولین واحدهای دانشگاه فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی، و صاحبان صنایع و مشاغل استان برگزار شد. در این مراسم تفاهم نامه های همکاری بین دانشگاه فنی و حرفه ای و 70 واحد صنعتی به امضا رسید که بر اساس آن 32 هزار دانشجو طی مدت 5سال جذب این صنایع خواهد شد. از اهداف مهم این کنسرسیوم، آموزش هدفمند و مهارت محورو کسب شایستگی های متناسب با مشاغل، آمایش رشته های تحصیلی و سرفصل های آموزشی بر اساس نیاز صنایع و بورسیه دانشجویان برتر برای جذب در صنعت است.

در  ابتدای مراسم سیدمولا خاتمی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی ضمن عرض خیر مقدم و تبریک اعیاد ماه رجب، در خصوص اهمیت اشتغال و آموزش هدفمند و مهارت محور صحبت کردند و گفتند: آموزش، مهارت و اشتغال سه جز لاینفک هستند. ایشان با اشاره ابتکار دانشگاه فنی و حرفه ای در طرح تاد به اهداف این طرح از جمله تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنایع، بهره بردن از اساتید شاغل در صنایع، همکاری با صنایع در انجام بخشی از آموزش در دل صنعت،آمایش رشته های تحصیلی بر اساس نیازهای اشتغال شهرستان و همچنین تدوین سرفصل های کاربردی و هدفمند بر اساس نیازهای آموزشی اعلام شده از طرف صنایع اشاره کردند.

در ادامه سیدهادی طباطبائی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با اشاره به پیشرفت های علمی و فناوری کشور در دوره پس از انقلاب و با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تلاش دشمن برای القاء یأس در مردم نسبت به انقلاب و آینده کشور به بیان مصداق های پیشرفت کشور که موجب اعتلای ایران اسلامی شده است پرداختند و بر اهتمام و جدیت در امنیت و صحت انتخابات پیش رو تاکید کردند.

در بخش دیگری از این مراسم محمدامین بابایی، فرمانده قرارگاه اشتغال استان خراسان رضوی با ابراز خرسندی از جهش ایجاد شده در دانشگاه با عقد این تفاهم نامه ها، دانشگاه فنی و حرفه ای استان را در حرکت به سمت دانشگاه های نسل 3 و 4 دانست و گفت: هرچند این حرکت با تاخیر شروع شده ولی نقش به سزایی در مسئولیت پذیری دانشگاه نسبت به مسائل جامعه دارد.

عرفان خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در سخنان خود مسئله اشتغال را جزو مسائل پیچیده دولت ها دانست و بر نقش دولت در از میان برداشتن موانع از پیش روی صنعت تاکید کرد. ایشان با اشاره به تاثیرات تحریم های ظالمانه، از صاحبان صنایع به عنوان جهادگران خط مقدم جبهه تولید و اشتغال یاد کردند و یکی از ارکان تولید را تامین نیروی انسانی ماهر دانستند و با اشاره به سند تحول دانشگاه فنی و حرفه ای در دولت سیزدهم بر اهمیت تربیت مهندسین و تکنسین های قابل و ماهر و لزوم گفتگو و ارتباط بین صنعت و دانشگاه تاکید کرده و تدوین اطلس مشاغل استان توسط صاحبان صنایع را ضروری دانستند. رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در ادامه به بحث مهاجرت نیروی کار ماهر به کشورهای اطراف به دستمزد بالا و وجود صنایع فناورانه اشاره کرد و افزود در صورتی که طی 5 سال آینده برای این مشکل تدبیری اندیشیده نشود با بحران کمبود نیروی انسانی ماهر در صنعت مواجه خواهیم بود. ایشان به تربیت نیروی انسانی لازم برای بهره مندی از کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب که درآمدی بالغ بر 60 میلیون دلار برای کشور خواهد داشت، پرداخت و به فرصت های پیش روی صنعت و لزوم تربیت نیروی کار متناسب با آن اشاره کردند.

در این مراسم مدیران عامل شرکت های نیان الکترونیک و طاها قالب توس و قائم مقام گروه نرم افزاری پارت به نمایندگی از صاحبان صنایع در خصوص لزوم برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه و تربیت نیروی ماهر مورد نیاز صنایع صحبت کردند.

در پایان، قرادادهای همکاری طرح تاد بین رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و مدیران عامل صنایع به امضا رسید.