در حال بارگذاری ...
جمعه 30 شهریور 1403

برگزاری وبینار "طرح تاد" دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی با دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی حرفه ای کشور

وبینار "طرح تاد" با حضور دکتر خاتمی، ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی، معاون پژوهش و فناوری دانشکده فنی شهید منتظری مشهد و دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه ای کشور برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی، صبح امروز 11 دیماه 1402 جلسه وبینار در دانشکده فنی شهید منتظری و با حضور آقای دکتر سیدمولا خاتمی، ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی و آقای دکتر وحید بهلوری، معاون محترم پژوهش و فناوری دانشکده فنی و حرفه ای شهید منتظری با متولیان "طرح تاد" در تهران برگزار گردید. در این جلسه دکتر خاتمی افق و هدف گذاری دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی در این طرح را اشتغال بین 10 تا 15 هزار نفر از دانشجویان این دانشگاه در صنایع دانستند. همچنین آقای دکتر موسوی، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه ای با توجه به وسعت این طرح بر مشارکت تمام واحدهای دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی و همچنین مذاکره با شرکت ها جهت مهیا بودن شرایط حضور مدیران عامل آنها برای امضای این قرارداد تاکید کردند. همچنین آخرین مباحث و بررسی ها در خصوص طرح تاد انجام شد و پیش تفاهم نامه ها با صنایع مورد بررسی قرار گرفت.

 دکتر خاتمی در خصوص "طرح تاد" گفتند: با این طرح اشتغال دانشجویان در صنایع، از مسیر دانشگاه فنی و حرفه ای صورت خواهد گرفت. صنعت نیاز آموزشی دارد و دانشگاه فنی و حرفه ای خود را در خدمت صنعت می داند. خدمتی که دانشگاه های تئوری به صنعت ارائه می دهند در راستای تحقیق و پژوهش است اما در دانشگاه فنی و حرفه ای تمرکز بر روی اشتغال و کار است. در ارتباط با صنایع استان، می توان نیاز آموزشی صنایع را سنجیده و با سرفصل های تدوین شده در دانشگاه تطبیق داده و در صورت نیاز سرفصل ها را تغییر داد. با توجه به اعلام نیروی کار مورد نیاز از جانب صنایع، دانشگاه فنی و حرفه ای گسیل فارغ التحصیلان با کیفیت آموزشی بالا به صنایع را تضمین می کند.

در "طرح تاد" اشتغال دانشجویان از دوران دانشجویی آغاز  می گردد به این نحو که 3روز در هفته در دانشگاه مشغول آموزش و 3روز در هفته در صنعت مشغول کارآموزی باشند و در پایان دوره اگر صنعت از نحوه کار و مهارت ایشان رضایت داشته باشد بلافاصله مشغول به کار خواهد شد. دورنما این است که هنگام جذب دانشجو محل اشتغالش در صنعت مشخص باشد و اگر در رشته ای اشتغالی برای دانشجو وجود ندارد حذف گردد زیرا هدف مدرک دادن نیست، بلکه هدف اشتغال است.

در این راستا اواخر بهمن کارگروهی با حضور نمایندگان دانشگاه  فنی و حرفه ای و مدیران عامل شرکت های صنعتی از جمله طاها قالب توس، نرم افزار پارت، نیان الکترونیک، سازمان نظام کاردانی، چسب سامد، نرم افزار حسابداری محک، فرش مشهد، گرین وب، بنیاد مسکن، شرکت شهرک های صنعتی و شرکت های زیر مجموعه مجمع خیرین برگزار گردد و جلساتی با مجمع خیرین، کارگروه امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری، اتاق بازرگانی، انجمن مدیران صنایع، خانه صنعت و معدن استان و اتاق اصناف برگزار خواهد شد.

همچنین آقای دکتر بهلوری در معرفی "طرح تاد" گفتند: این طرح یکی از مهمترین طرح ها در زمینه اشتغال دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای است و "تاد" مخفف "توسعه اشتغال پذیری دانشجویان و دانش آموختگان" است که 3 ضلع آن، دانشگاه به عنوان متولی آموزش، صنعت که از این نیروهای انسانی آموزش دیده استفاده خواهد کرد و نهادهای دولتی و حاکمیتی در حوزه سیاستگذاری و قوانین هستند. این طرح مدتی است که در دانشگاه فنی و حرفه ای کلید خورده و دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی هم اکنون با حدود 15شرکت مختلف وارد مذاکره شده و در حال انعقاد پیش تفاهم نامه هایی است که بتواند کنسرسیوم مهارت و اشتغال را شروع کرده و بخشی از مساله اشتغال پذیری دانش آموختگان را حل نماید. در ارتباطی که با صنعت شکل می گیرد، کمک تجهیزاتی و علمی که صنعت به دانشگاه می دهد نیز حایز اهمیت و از دستاوردهای طرح تاد خواهد بود. در آینده نزدیک رونمایی رسمی از طرح تاد در دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی با مشارکت همه دانشکده ها در سطح استان انجام خواهد شد.