در حال بارگذاری ...
جمعه 30 شهریور 1403

برگزاری اولین یادواره شهدا در دانشکده فنی و حرفه ای شهید منتظری مشهد

اولین یادواره شهدا ششم دیماه 1402 و همزمان با اولین سالگرد تدفین شهید گمنام در دانشکده شهید منتظری مشهد برگزار گردید.

    اولین  یادواره شهدا ششم دیماه 1402 و همزمان با اولین سالگرد تدفین شهید گمنام در دانشکده شهید منتظری با حضور دکتر عرفان خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای، دکتر محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران، روسای مراکز فنی حرفه ای خراسان رضوی، سرهنگ محمدی، مسئول اداره ایثارگران نیروی انتظامی، حجت الاسلام رحیم زاده، رئیس محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه3، رئیس دانشگاه فرهنگیان، خانواده معزز شهدای دانشجوی دانشکده فنی شهید منتظری و نیز با حضور دکتر سیدمولا خاتمی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی، معاونین، اساتید و سایر مهمانان برگزارگردید.

    دکتر خاتمی ضمن عرض خیر مقدم به حضار به ویژه خانواده محترم شهدا، دکتر خسرویان و دکتر کوشکی و تسلیت شهادت سردار شهید سیدرضی موسوی با اشاره به روز تکریم از مادران، همسران و خانواده شهدا و همچنین 43 دانشجوی شهید دفاع مقدس و 2 شهید امنیت این دانشگاه گفتند: مسیر حرکت دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی در امتداد راه شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای علمی، شهدای سلامت و شهدای امنیت است و مسیر فرهنگی این دانشگاه به سمت جهاد تبیین و جهاد علمی تعریف شده است. ایشان با یادآوری اولین سالگرد تدفین شهید کمنام در این دانشکده ، حضور شهدای گمنام در محیط دانشگاه را علاوه بر برکات معنوی، یادآور این مهم دانستند که هرگز نباید فراموش کنیم دستاورهای علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و دانش بنیان در سایه امنیتی است که شهدا، رزمندگان و ایثارگران برای ما ایجاد کرده اند و  در بستر آن رشد و تعالی در کشور ایجاد شده است. ایشان در ادامه از سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای و دکتر خسرویان برای اعطای افتخار افتتاح دبیرخانه " ترویج فرهنگ ایثار وشهادت" در دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی تشکر نمودند و گفتند: یکی از اهداف این دبیرخانه معرفی الکوهای واقعی و قهرمانان حماسه ساز به نسل جوان و به ویژه دانشجویان است.

    در این مراسم جناب آقای دکتر کوشکی استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران این سوال را مطرح کردند که: چه شد که ماجرای فلسطین به امروز رسید؟ و در پاسخ به این سوال با استناد به پژوهش­ها و تحقیقات میدانی خود به توضیح تاریخ تشکیل فلسطین و وقایع آن پرداختند. ایشان با توضیح تاریخ سرزمین فلسطین از زمان کنعانیان تا کنون و جنگ های این سرزمین و نحوه ورود یهودیان به فلسطین با حمایت انگلیس و تشکیل نیروهای مسلح و تصرف روستاها و شهرها به زور اسلحه به این نکته اشاره کردند که یهودیان مالک سرزمین فلسطین نیستند. فلسطینیان ابتدا با کمک اعراب  مصر، سوریه و اردن  با اسرائیل جنگیدند که هر دفعه اعراب  شکست می خورند. راه دوم مراجعه به سازمان ملل بود و این سازمان 55 قطعنامه در مورد فلسطین دارد. مثل قطعنامه 194 مجمع عمومی که به فلسطینیان حق بازگشت به خانه هایشان را می دهد. ایشان صحبت فروش خانه های فلسطینیان توسط خود ایشان را شایعه دانستند و گفتند: حتی اگر بخش کوچکی در حد 7/3 درصد خریداری شده باشد، از زمین داران عثمانی خریده شده و نه فلسطینیان. همچنین مذاکرات یاسرعرفات با اسرائیل و دلایل شکست این مذاکرات را توضیح دادند. سپس روش­هایی که رژیم اسرائیل برای تحت فشار قراردادن مسلمانان و اجبار به خروج آنها از سرزمین مادریشان استفاده می کند، مانند روش بسته نظامی، ایجاد ایست­های بازرسی، تصرف و تخریب خانه های بزرگ  به عنوان طرح توسعه و دیگر فشارها مانند ممنوعیت کسب و کار و کشاورزی، محاصره، جیره بندی آب وبرق و غذا و موارد مشابه را توضیح دادند.

    ایشان از نتایج جنگ طوفان الاقصی به افزایش محبوبیت حماس در غزه علیرغم شرایط سخت این منطقه و نیز آمار طلفات و اسرای رژیم صهیونیستی در این جنگ در مقایسه با 38 سال قبل اشاره کردند و گفتند: عملیات طوفان الاقصی خنجری بر قلب اسرائیل بود و او را در سراشیبی نابودی قرار داد.

     حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای علیزاده موسوی، مسئول محترم دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان، در سخنان خود در این مراسم گفتند: ما دو چراغ  پیش رو داریم که یکی شهدا و دیگری فرمایشات مقام معظم رهبری است. سپس دکتر خسرویان،  دکتر خاتمی، حجت الاسلام علیزاده و برادر شهید نادر مهدوی به نمایندگی از خانواده شهدا، از 40 جلد کتاب از فرمایشات و نوشته های رهبری رونمایی کردند.

    در ادامه دکتر خسرویان، ریاست دانشگاه فنی و  حرفه ای ضمن تشکر از دکتر خاتمی، نهاد مقام معظم رهبری، بسیج دانشجویی و بسیج اساتید برای برپایی این مراسم و توفیق حضور در جمع خانواده شهدا گفتند: امروز مناظره در دنیا یک مناظره اندیشه ای است و یک طرف، جریانی با بیش از چند صده دست اندازی بر ثروت مردمان این منطقه ایستاده و در طرف مقابل فرزندان امام روح الله با میدان داری مقام معظمی رهبری و مردانه در میدان ایستاده اند. در تمام این منازعات می بینیم که در نهایت دست برتر، دست شهدا بوده است. ایشان با یاد شهدای بزرگ این ماه چون سردار سلیمانی، شهید فخری زاده و  شهید موسوی و وقایع نهم دی ماه، این ماه را ماه بصیرت و رشادت ملت ایران دانستند. ایشان گفتند: دوسال پیش خیابان های ایران را به میدان جنگ تبدیل کرده بودند و خون شهدا کاری کرده که امروز اسرائیل به اضمحلال کشیده شود و برای ماندن و بقای محکوم به فنای خود، دست و پا می زند.

ایشان گفتند: دانشگاه در اولویت اول صیانت از مرزهای اعتقادی و ارزشی را در دستور کار دارد و از اساتید خواستند که رسالت خود را در حوزه های فرهنگی بیشتر ایفا کنند و همچنین از دانشجویان خواستند که با منظومه فکری شهدا و آثار اندیشه ای مثل آثاری که امروز رو نمایی شد بیشتر آشنا شوند.

     به موجب ابلاغی با امضای دکتر خسرویان و دست نوشته خانواده محترم شهدای دانشجو، دانشکده فنی حرفه ای شهید منتظری مشهد به عنوان "دبیرخانه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت" انتخاب شد و جناب آقای دکتر سیدمولا خاتمی به عنوان رئیس این دبیرخانه منصوب گردیدند.

     در پایان از خانواده های محترم شهید دریادل نادر مهدوی، شهدای امنیت حسین زینال زاده ودانیال رضازاده و نیز سایر شهدای دانشکده فنی و حرفه ای شهید منتظری تجلیل و قدردانی به عمل آمد و همگان با حضور در مزار شهید گمنام دانشگاه به ساحت مقدس شهیدان ادای احترام نمودند.